Naprapati - Fysioterapi - Ultraljudsdiagnostik - PRP - Företagsvård
PRP - Platelet Rich Plasma

PRP

PRP står för Platelet Rich Plasma och går ut på att man utnyttjar blodplättarnas läkande egenskaper.

Ett litet blodprov tas från armvecket. Blodprovet centrifugeras sedan i en centrifug för att separera blodets olika beståndsdelar från varandra. Skiktet som innehåller blodplättarna isoleras sedan och dras ut som injektionsämne.

Fäst till blodplättarna finns en mängd tillväxtfaktorer och cytokiner (proteiner och peptider vars funktion är att bära kemiska signaler). Denna koncentrerade blandning av ämnen resulterar i en kraftfull boost till kroppens egna läkningsförmåga.

PRP kan stimulera tillväxten av celler, vaskularisering och regenerering av vävnader som senor, ligament och brosk.

När kan man överväga PRP-behandling?

PRP kan fungera bra för en rad olika problem. Patienter som kan ha misslyckats eller inte får tillräcklig effekt med konservativ behandling och som annars kan behöva operation är idealiska för PRP-behandling. Det är viktigt att man fortsätter med övningarna man fått under hela PRP-behandlingen.

PRP används också i stor utsträckning inom idrottsmedicin eftersom det kan påskynda återhämtningen och att återgå till aktivitet.

Behandlingsområden
  • Mjukvävnadskador (senor, ligament, muskler)
  • Ledsmärta och inflammationer
  • Hälseneinflammation
  • Artros i leder
  • Slemsäcksinflamation (Bursit)
  • Seninflamation (Tendinit)
  • Tennis- och golfarmbåge
Kontraindikationer
  • Blodsjukdom (thalassemi, blodcancer mm.)
  • Låga trombocyter
  • Gikt
  • Sepsis (blodförgiftning)
  • Reaktiv artrit
  • Blodförtunnande läkemedel (Trombyl är ok)
  • Cancer med pågående kemoterapi eller strålning
  • Graviditet

Att tänka på före och efter behandlingen

Före
  • Drick gärna mycket vatten ett par timmar innan besöket då uttorkning kan påverka din plasmanivå negativt
  • Ingen kortisonbehandling en månad innan behandling
  • Inget intag av Trombyl 2-3 dagar före behandling
  • Inga NSAID-preparat (inflammationsdämpande och febernedsättande preparat som t.ex. Waran, Heparin, Naproxen, Voltaren, Bamyl, Treo, Aspirin, Ipren, Ibuprofen, Iprensa, Nurofen, Magnecyl, Pronaxen, Ipaflex, Artrox m.fl) 3-7 dagar före behandlingen, eftersom de kan påverka tillväxtfaktorernas effekt negativt
  • Undvik Ginkgo Biloba, Ginseng, vitamin C, vitamin E, Omega 3 och Omega 3-rik mat en vecka innan behandlingen
  • Undvik alkohol dagen före och samma dag som behandlingen
Efter
  • Undvik intensiv fysisk aktivitet 1 vecka efter din behandling
  • Ingen kortison eller intag av NSAID-preparat en månad efter behandling

Bieffekter

En viss ömhet kan kännas i 1-2 dagar i det behandlade området. Mindre blåmärken kan förekomma efter nålen.

Konsultation innan påbörjad behandling är obligatorisk för en utvärdering. Kontakta Ulf Ackerblad på ulf@naprapatklinik.se.

Vanliga frågor och svar

Hur många injektioner behöver jag?

Det är individuellt och bestäms vid konsultationen. Allt beroende på vävnadstyp och omfattningen av skadorna.

Hur går en behandling till?

Ingreppet utförs i vårt behandlingsrum. Vi tar ett 9-22 ml blodprov från en ven i din arm. När PRP är klar kommer området som skall behandlas att rengöras med en antiseptisk lösning. PRP kommer sedan att injiceras i leden eller senan under ultraljudsledd injektion.

Vad händer efter behandlingen?

Ett litet förband kommer att täcka injektionsstället. Du åker hem direkt. Du kan uppleva värk under de första 24-48 timmarna efter behandlingen. En ispåse eller enkla smärtstillande medel som Paracetamol bör räcka till.

Finns det begränsningar efter en PRP-behandling?

Eftersom mild värk är vanligt efter behandlingen är det bäst att ta det lugnt i ett par dagar. Du kan sedan mobilisera som smärtan tillåter.

Hur snart märker jag fördelarna?

PRP stimulerar en kraftfull läknings respons, som kommer att ta en lång stund att göra skillnad. Som en tumregel bör du märka en förbättring av dina symptom inom 2-6 veckor efter behandlingen. Forskning tyder på att förbättringen kan fortsätta upp till 6-9 månader.

Är behandlingen säker?

Ja. Eftersom PRP endast innehåller koncentrerade delar av ditt eget blod är behandlingen mycket säker. Vissa patienter kan uppleva milda obehag i 1-2 dagar efter injektionen. Infektion är ett mycket sällsynt problem och oavsiktlig skada på nerver eller kärl i närheten är mycket sällsynt.

Studier och källmaterial

1. Eizaburo Kobayashi, Laura Flückiger, Masako Fujioka-Kobayashi, Kosaku Sawada, Anton Sculean, Benoit Schaller, Richard J Miron. Comparative release of growth factors from PRP, PRF, and advanced-PRF. Clin Oral Investig. 2016 Dec; PMID: 26809431 DOI: 10.1007/s00784-016-1719-1
  2. A Ferrante, I C Kowanko, E J Bates. Mechanisms of host tissue damage by cytokine- activated neutrophils. Immunol Ser. 1992; PMID: 1504146
  3. Erminia Mariani, and Lia Pulsatelli. Platelet Concentrates in Musculoskeletal Medicine. Int J Mol Sci. 2020 Feb; DOI: 10.3390/ijms21041328